یکی از مهمترین نکاتی که باید در زمینه ساختمان‌سازی به آن توجه کنید، عایق‌بندی ساختمان است. در زندگی‌های شهری، آلودگی صوتی بسیار زیاد است. بنابراین باید ساختمان شما نسبت به صدا و همچنین تغییرات محیطی همانند دما و رطوبت عایق باشد. در نتیجه لازم دانستیم در این مطلب انواع عایق ساختمانی، ویژگی‌های هر یک و کاربرد‌های آن‌ها را برای شما توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.

انواع عایق ساختمانی

چرا عایق کاری ساختمان اهمیت دارد؟

قبل از هر چیز اجازه دهید درمورد اهمیت استفاده از انواع عایق ساختمانی صحبت کنیم:

  1. وقتی شما ساختمان خود را عایق می‌کنید، از اتلاف انرژی جلوگیری خواهد شد. چون گرما و سرما به راحتی وارد ساختمان نمی‌شود. از طرف دیگر انرژی ناشی از گرم کردن ساختمان و یا خنک کردن آن به راحتی به بیرون درز نمی‌کند.
  2. همچنین عایق‌بندی ساختمان باعث می‌شود میزان آلودگی صوتی به شدت در محیط ساختمان کاهش یابد.
  3. از آنجایی که عایق‌ها می‌توانند ساختمان را نسبت به نفوذ رطوبت محافظت کنند، پس طول عمر مفید ساختمان افزایش می‌یابد؛ میزان استهلاک آن کاهش یافته و از رشد قارچ‌ها در داخل ساختمان جلوگیری می‌گردد.
  4. جالب است بدانید برخی از انواع عایق ساختمانی؛ مقاوم به آتش هستند. پس خطر آتش سوزی را نیز دفع می‌کنند.

انواع عایق ساختمانی و مزایای آنها

در این قسمت از مطلب ما می‌خواهیم انواع عایق ‌های ساختمانی را براساس نوع کاربرد آن‌ها به شما معرفی نماییم:

عایق‌های رطوبتی

در مناطق شمالی و جنوبی کشور که به دلیل رطوبت زیاد هوا خطر رشد قارچ‌ها در بافت ساختمان و نفوذ رطوبت به داخل ساختمان وجود دارد، استفاده از عایق‌های رطوبتی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. این عایق‌ها در انواع مختلف طراحی می‌گردند که عبارتند از:

قیرگونی

قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین نوع عایق ساختمانی که از نفوذ آب باران به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند، قیر و گونی است. چسبندگی این عایق بسیار بالا و آبگریزی زیادی دارد. همچنین در برابر مواد شیمیایی شامل اسید‌ها، باز‌ها و نمک‌ها بسیار مقاوم است. پس به راحتی دچار پوسیدگی نمی‌شود.

 ایزوگام

برای پوشش سقف ساختمان جهت جلوگیری از نفوذ آب باران و برف داخل ساختمان، می‌توان از ایزوگام استفاده کرد. این پوشش شبیه به قیر و گونی است منتهی نصب راحت‌تری دارد. به همین دلیل حتی برای پوشش دیوار‌ها نیز از ایزوگام استفاده می‌کنند.

عایق‌های پرایمری

این عایق‌ها متشکل از آستر‌هایی از نوع قیر، رزین و افزودنی‌هایی هستند که میزان چسبندگی بسیار بالایی دارند. همچنین اشتعال‌پذیری آن‌ها بسیار کم است. نصب عایق‌های پلیمری، راحت و حتی قابلیت رنگ‌پذیری دارند. پس شما می‌توانید بعد از نصب، رنگ آن‌ها را تغییر دهید تا دکوراسیون ساختمان زیباتر شود.

عایق‌های پلیمری

این عایق‌ها ساختمان را نه تنها در برابر رطوبت بلکه در برابر دما نیز عایق می‌کنند. مقاومت بسیار بالایی دارند؛ طول عمر مفید آن‌ها زیاد است و حتی سازگار با محیط زیست هستند.

عایق‌های پیش ساخته شده

در طراحی این عایق‌ها از پلیمر، پلی‌اتیلن و قیر استفاده می‌شود. معمولاً برای عایق‌بندی پی و پشت بام ساختمان می‌توان از عایق‌های پیش ساخته استفاده کرد. این عایق‌ها وزن کم و انعطاف‌پذیری بالایی دارند. پس در نتیجه نصب آن بسیار راحت می‌باشد.

 عایق رطوبتی نانو

در طراحی این عایق از مواد پلیمری بر پایه آب استفاده شده است. طول عمر مفید بالا، نداشتن عوارض شیمیایی، وزن کم، مقاومت در برابر آتش و حتی بهداشتی بودن، از جمله ویژگی‌هایی است که باعث افزایش کاربرد عایق‌های رطوبتی نانو شده است. از این عایق می‌توان برای پشت بام، نما، قسمت‌های کاشی‌کاری و قسمت‌های چوبی ساختمان استفاده کرد.

عایق حرارتی

عایق‌های حرارتی

در مناطقی همانند استان یزد و اردبیل که دمای هوا به ترتیب بسیار زیاد و بسیار سرد است، می‌توان از عایق‌های حرارتی استفاده کرد. در این صورت هم گرما و سرمای بیرون به داخل نفوذ نمی‌کند و هم از هدر رفتن هوای خنک و گرمای محیط ساختمان به بیرون جلوگیری می‌گردد. انواع عایق‌های حرارتی عبارتند از:

عایق حرارتی پشم شیشه یا فایبرگلاس

این نوع عایق‌ها مدرن‌ترین عایق حرارتی ساختمان شناخته شده‌اند. وزن کم و نصب آسانی دارند؛ ایمنی آن‌ها بسیار بالا است؛ قیمت ارزانی دارند و در برابر حشرات و باکتری‌ها مقاوم می‌باشند.

 عایق حرارتی پشم معدنی یا پشم سنگ

عایق پشم سنگ از سنگ‌های آتشفشانی ساخته شده است. بنابراین غیر اشتعال می‌باشد و ایمنی بالایی دارد.

عایق حرارتی نانو

معمولاً از این عایق برای فضا‌های مسکونی، تجاری، برای لوله‌های ساختمان و مخازن استفاده می‌شود. قیمت آن مناسب و مقاومت بالایی دارد.

عایق حرارتی سلولزی

از آنجایی که این عایق از مواد بازیافتی همانند کاغذ تهیه شده است، به همین دلیل به شدت سازگار با محیط زیست می‌باشد.

عایق حرارتی پلی یورتان

عایق پلی یورتان در برابر رطوبت نیز بسیار مقاوم است. بنابراین وقتی از آن استفاده می‌کنید، با یک تیر دو نشان می‌زنید و ساختمان خود را در برابر حرارت و رطوبت مقاوم می‌کنید.

عایق‌های صوتی

در زندگی شهری استفاده از عایق صوتی کمک می‌کند شما در شهر‌های پر ترافیک نیز آرامش زیادی را در خانه خود احساس کنید. البته عایق‌های صوتی بیشتر در سالن‌های کنفرانس، سینما و استودیوی ضبط موسیقی استفاده می‌شوند. رایج‌ترین انواع عایق صوتی عبارتند از:

عایق‌های صوتی آکوستیک

این عایق‌ها باعث کاهش ارتعاش صدا می‌شوند، به راحتی نصب می‌گردند و قیمت بسیار پایینی دارند.


 بیشتر بخوانید: لیست بهترین انواع عایق صوتی و آکوستیک


عایق صوتی پانل گچی

این عایق به صورت روکار طراحی می‌گردد و چون رنگ‌پذیر است، می‌توانید طرح آن را عوض کنید. نصب آسان، اشتعال ناپذیری، ماندگاری بسیار بالا و مقرون به صرفه بودن، از مزیت‌های این عایق به حساب می‌آید.

عایق صوتی یونولیت

این عایق چند منظوره است. ساختمان را در برابر صدا، رطوبت و حرارت مقاوم می‌کند. قابلیت بازیافت دارد؛ قیمت آن مناسب است و در برابر مواد شیمیایی نیز بسیار مقاوم می‌باشد.

عایق صوتی ویسکوالاستیک

این نوع عایق باعث تبدیل انرژی مکانیکی ناشی از ارتعاش‌های صوتی به گرما می‌گردد. به همین دلیل عمدتاً در سقف و یا دیوار‌ها استفاده می‌شود و در مناطق سرد کاربرد بیشتری دارد.

کلام آخر

اگر به دنبال بهترین عایق ساختمانی می‌گردید ولی نمی‌دانید کدام یک را انتخاب کنید، با کارا انرژی در ارتباط باشید. به سایت ما مراجعه کنید. ما مجموعه‌ای از انواع عایق ‌های ساختمانی را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم. قیمت‌ها را با فروشگاه‌های دیگر مقایسه کنید. در صورت تمایل، می‌توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کرده و از خدمات مشاوره آنلاین بهره‌مند شوید. در نهایت امکان خرید به صورت غیرحضوری در سراسر ایران برای شما وجود دارد.

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *