بهترین سیستم گرمایشی در مناطقی که زمستان‌های بسیار سردی دارند، گرمایش از کف است. اما متأسفانه گاهی اوقات افراد از این موضوع گلایه می‌کنند که این سیستم گرمایش از کف، نمی‌تواند به خوبی خانه را گرم کند. از دلایل گرم نشدن گرمایش از کف می توان به وجود هوا در لوله ها، نشتی لوله ها، عایق بندی نامناسب، جنس نامناسب کفپوش، خرابی و تنظیمات نامناسب ترموستات و برخی مواردی که در زیر به آن اشاره کرده ایم باشد.

گرم نشدن گرمایش از کف

بررسی دلایل گرم نشدن گرمایش از کف

به طور کلی چند عامل باعث می‌شود سیستم گرمایش از کف یا از کار بیفتد یا قدرت کافی برای گرم کردن محیط نداشته باشد. این عوامل عبارتند از:

تنظیمات ترموستات بهم ریخته است

اولین کاری که باید انجام دهید این است که وضعیت ترموستات سیستم گرمایشی را بررسی کنید. اگر تنظیمات آن بهم ریخته باشد، عملکرد سیستم بهم خورده و در نتیجه نمی‌تواند به خوبی محیط را گرم کند. از طرف دیگر شما باید به سراغ شیر اختلاط نیز بروید. دمای شیر اختلاط براساس مصالح به کار رفته در کف ساختمان تنظیم می‌گردد. اگر کف ساختمان از جنس بتن است، دمای شیر اختلاط بر روی ۴۵ درجه سانتیگراد تنظیم می‌گردد. ولی برای کف‌های چوبی، دمای ۵۵ درجه سانتیگراد در نظر گرفته می‌شود. بنابراین اگر مشاهده می‌کنید اختلالی در این مورد اتفاق افتاده است، حتماً به دفترچه راهنما مراجعه کنید و یا اینکه از نمایندگی مربوط بخواهید در این مورد شما را راهنمایی کند.

عایق بندی نامناسب

اهمیت عایق بندی سیستم های گرمایشی برکسی پوشیده نیست. یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از هدر رفت گرمایش لوله ها عایق کاری لوله با انواع عایق الاستومری است. عایق کاری نامناسب و عدم استفاده از آن تاثیر بسزایی در گرم نشدن گرمایش از کف در ساختمان دارد.

هوا در سیستم گرمایش از کف حبس شده است

علت اینکه همیشه توصیه می‌کنیم برای نصب سیستم گرمایش از کف از افراد متخصص بخواهید به شما کمک کنند این است که نصب به صورت اصولی انجام گردد. اگر در حین نصب و یا بعد از آن هوا در سیستم حبس شود، به هیچ عنوان سیستم گرمایش نمی‌تواند کف ساختمان را گرم کند مگر اینکه هواگیری انجام شود.

لوله‌کشی سیستم گرمایش از کف به درستی انجام نشده است

اگر لوله‌ها به هر دلیلی مسدود شده و یا هوا در داخل لوله‌ها وجود داشته باشد، باز هم سیستم گرمایش از کف نمی‌تواند کف ساختمان را با دمای تنظیم شده گرم کند.

جنس لوله‌ها بر روی عملکرد سیستم گرمایش از کف تأثیر دارد

در سیستم‌های گرمایش از کف قدیمی، لوله‌های مسی کاربرد داشت. اما مهم‌ترین عیب این لوله‌ها، واکنشی بود که بین مصالح ساختمانی، بتن، رطوبت و مس اتفاق می‌افتاد. همین مسأله، طول عمر مفید سیستم‌های گرمایشی را کاهش می‌داد. اما در حال حاضر از لوله‌های پلی‌اتیلن استفاده می‌شود چون مقاومت بسیار بالایی در برابر مصالح ساختمانی دارند. پس اگر شما همچنان از لوله‌های قدیمی استفاده کرده‌اید، مسلم است که به مرور زمان قدرت سیستم گرمایش کاهش پیدا می‌کند.

کفپوش مناسب برای ساختمان انتخاب نکرده‌اید

قطعاً مهم‌ترین عاملی که کمک می‌کند گرمای سیستم گرمایش از کف به روی کفپوش انتقال پیدا کند، جنس و ضخامت کفپوشی است که استفاده شده است. اگر می‌خواهید سیستم گرمایش از کف را برای ساختمان نصب کنید، به چند مورد توجه کنید:

  • مقدار tog کفپوش و یا میزان عایق بودن کفپوش در برابر گرما را بررسی کنید. مقدار tog  باید کمتر از 5/2 باشد. در نتیجه به خوبی می‌تواند گرما را از خود عبور دهد و در عین حال عایق نیز باشد.
  • باید اتصال حرارتی خوبی بین کفپوش و سیستم گرمایشی برقرار گردد. سنگ و کاشی بهترین متریالی هستند که به خوبی با سیستم گرمایش از کف ارتباط حرارتی برقرار می‌کنند.
  • براساس نوع سیستم گرمایشی، کفپوش مناسب انتخاب کنید. برای مثال ممکن است شما سیستمی را انتخاب کرده‌اید که براساس آن شما باید یک کفپوش با قدرت هدایت حرارتی بالا را در ساختمان استفاده کنید. پس حتماً این موضوع را در نظر داشته باشید.

گرما از سیستم گرمایش از کف در حال نشت است

مهمترین علامتی که نشان دهنده نشتی در سیستم گرمایش از کف می‌باشد، کاهش فشار است. باید لوله‌های متصل به توزیع آب گرم را بررسی کنید. اگر نشتی دارند، باید آن را ترمیم نمایید. حتی ممکن است لوله‌ها سرواخ شده باشند.

برای جلوگیری از گرم نشدن گرمایش از کف باید چکار کنیم؟

در یک جمع‌بندی کلی چند نکته مهم را برای شما بیان می‌کنیم تا در صورتی که می‌خواهید سیستم گرمایش از کف را راه‌اندازی کنید، این سیستم با مشکل مواجه نشود:

  1. حتماً باید جنس کفپوش با نوع سیستم گرمایشی تطابق داشته باشد.
  2. میزان عایق حرارتی بودن کفپوش را بررسی کنید. میزان tog  باید کمتر از 5/2 باشد.
  3. حتماً سیستمی را انتخاب کنید که جنس لوله‌های آن پلی‌اتیلن است تا دچار خوردگی و فرسایش نشود و کارایی سیستم گرمایش از کف پایین نیاید.
  4. نصب سیستم گرمایش از کف به مهارت  و تخصص نیاز دارد. پس این کار را به هر کسی نسپارید. به سراغ مهندسینی بروید که سابقه درخشانی در زمینه داردند.
  5. اگر ساختمان شما بسیار سرد است و یا در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید، حتماً باید سیستم گرمایشی را انتخاب نمایید که قدرت کافی برای گرمایش از کف داشته باشد.
  6. بهتر است متریالی همانند سرامیک، سنگ و یا کاشی را برای کفپوش انتخاب کنید که اتصال حرارتی خوبی را با سیستم گرمایش از کف برقرار می‌کنند.
  7. از انواع عایق های مناسب همچون عایق الاستومری لوله ای با روکش آلومینیوم و یا عایق الاستومری لوله ای برای عایق بندی لوله ها استفاده کنید.

کلام آخر

اگر به دنبال یک فروشگاه معتبر برای خرید عایق بندی اتصالات و لوله های سیستم های گرمایشی می‌گردید، به کارا انرژی مراجعه کنید. کارشناسان ما به صورت تخصصی شما را راهنمایی می‌کنند. انتخاب متریال عایق کاری مناسب واقعاً تأثیر بسیار زیادی بر روی عملکرد سیستم های گرمایش از کف دارد. در سایت کارا انرژی می‌توانید مشخصات هر یک از سیستم‌های گرمایشی را بررسی کنید و حتی اگر برای نصب به کمک نیاز داشتید، مهندسین ما در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *