استفاده از عایق‌ها در صنایع مختلف هر روز بیشتر می‌شود. حتی در بحث ساختمان‌سازی نیز پیمانکاران می‌دانند عایق‌بندی میزان پرتی انرژی در خانه‌ها را پایین می‌آورد و حتی طول عمر مفید ساختمان را افزایش می‌دهد. عایق الاستومری به عنوان یکی از پرطرفدارترین عایق‌ها شناخته شده که در صنعت کاربرد بسیار زیادی دارد. اما این عایق در ضخامت‌های مختلفی طراحی می‌گردد و شما باید نحوه محاسبه ضخامت عایق الاستومری را بدانید چون باید براساس هدف عایق‌بندی، یک عایق الاستومری با ضخامت مناسب انتخاب کنید. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

ضخامت عایق الاستومری

آشنایی با عایق الاستومری

اجازه دهید در ابتدا مروری کلی بر روی ویژگی‌های عایق الاستومری داشته باشیم. در این صورت بهتر متوجه خواهید شد که چرا این عایق محبوبیت زیادی به دست آورده است:

1-  عایق الاستومری به عنوان یک عایق ضد آب شناخته شده است. بنابراین در بافت ساختمان و یا در محیط‌های صنعتی که در تماس با رطوبت یا آب قرار دارند، هیچ آسیبی به عایق وارد نشده و از طرف دیگر تجهیزاتی که با این عایق پوشش داده می‌شوند از رطوبت و آب به دور خواهند ماند. این مسأله برای مواقعی که قرار است عایق‌بندی برای تجهیزات در فضای بیرونی ساختمانی یا کارخانه انجام ‌شود اهمیت بیشتری دارد چون این تجهیزات باید در برابر بارندگی و رطوبت هوا مقاوم باشند.

2- عایق الاستومری به عنوان یک عایق زیست سازگار شناخته شده است. هیچ آلاینده‌ای را وارد طبیعت و محیط زیست نمی‌کند و آسیبی برای اکوسیستم به همراه نخواهد داشت. این در حالی است که برخی از عایق‌ها همانند پشم و شیشه و یا پشم سنگ، سمی هستند.

3-  عایق الاستومری در برابر حرارت نیز بسیار مقاوم است و به راحتی دچار آتش سوزی نمی‌شود. بنابراین اگر این عایق در بافت ساختمان و یا کارخانه‌ها قرار گیرد، ایمنی محیط در برابر اشتعال، افزایش خواهد یافت.

4-  همچنین مقاومت عایق الاستومری در برابر خوردگی، سایش و پارگی، بسیار بالا می‌باشد. پس برای عایق‌بندی لوله‌ها به راحتی می‌توانید از این عایق استفاده کنید.

5-  این عایق نسبت به حرارت نیز مقاوم است. بنابراین برای عایق‌بندی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی بهترین انتخاب خواهد بود.

اهمیت ضخامت عایق الاستومری

همانگونه که در ابتدای مطلب بیان کردیم، عایق الاستومری در ضخامت‌های مختلف طراحی می‌گردد. اما چرا لازم است شما قبل از استفاده از عایق، حتماً ضخامت آن را محاسبه کنید؟ برای اینکه بدانید چرا محاسبه ضخامت عایق الاستومری اهمیت دارد، بهتر است ابتدا چگونگی محاسبه ضخامت را بررسی کنیم. برای این منظور نرم‌افزاری تحت عنوان نرم‌افزار محاسبه ضخامت عایق الاستومری طراحی شده است. برای استفاده از این نرم‌افزار باید پارامتر‌هایی در آن تعریف شود. برای مثال ضریب انتقال حرارت، یک ضریب ثابت در داخل نرم‌افزار تعریف می‌شود. سپس فاکتور‌های دیگر مثل متر مربع لوله یا سطحی که قرار است عایق‌بندی شود، وارد نرم‌افزار خواهند شد تا میزان ضخامت مشخص گردد. محاسبه ضخامت عایق الاستومری از این نظر اهمیت دارد که براساس سطح مورد نظر و هدف عایق‌بندی، شما بتوانید عایق الاستومری با ضخامت مناسب را استفاده کنید. با محاسبه ضخامت عایق الاستومری شما می‌توانید به حداکثر سطح عملکرد و کارایی این عایق برسید.

چه عواملی بر محاسبه ضخامت عایق الاستومری تأثیر می‌گذارند؟

به طور کلی در محاسبه ضخامت عایق الاستومری باید چند فاکتور در نظر گرفته شود:

  • ضریب انتقال حرارت
  • میزان نفوذ‌پذیری عایق نسبت به رطوبت و آب
  • میزان مقاومت در برابر خوردگی سطح مورد نظر برای عایق‌بندی
  • متریال به کار رفته برای تولید عایق الاستومری
  • شرایط جوی حاکم در محیطی که عایق الاستومری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

براساس این فاکتور‌ها، میزان ضخامت عایقی الاستومری که باید استفاده کنید، متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر شما می‌خواهید برای سیستم‌های گرمایشی یا سرمایشی از عایق الاستومری استفاده کنید، چون میزان تغییرات دما بسیار زیاد است، پس باید عایقی با ضخامت بیشتر استفاده کنید تا از پرتی دما جلوگیری گردد.

نحوه محاسبه ضخامت عایق الاستومری براساس تغییرات دما

 از آنجایی که عایق‌بندی حرارتی مهمترین فاکتور در استفاده از عایق الاستومری است، بنابراین ما در این جدول برای شما توضیح می‌دهیم که در شرایط محیطی مختلف، براساس دما، باید ضخامت عایق الاستومری چقدر باشد:

تغییرات دمایی برحسب درجه سانتیگراد
شرایط محیطی 15 درجه 12 درجه 7 درجه 5/2 درجه 18- درجه
معتدل 9 میلیمتر             9 میلیمتر 13 میلیمتر 19 میلیمتر 25   میلیمتر
معمول 13 میلیمتر 13 میلیمتر 19 میلیمتر 25 میلیمتر 32 میلیمتر
سخت 13 میلیمتر 19 میلیمتر 25 میلیمتر 32 میلیمتر 50 میلیمتر
بسیار سخت 25 میلیمتر 25 میلیمتر 32 میلیمتر 38 میلیمتر 50 میلیمتر

کلام آخر

اگر شما به سایت کارا انرژی ماندگار مراجعه کنید، انواع عایق الاستومری در ضخامت‌های مختلف و برای شرایط محیطی متنوع را مشاهده خواهید کرد. کافی است با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید و توضیح دهید می‌خواهید از عایق الاستومری در چه محیطی استفاده کنید. ما بهترین ضخامت را به شما معرفی خواهیم کرد. در هر کجای ایران که باشید می‌توانید از خدمات کارا انرژی بهره‌مند شوید.

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *