یکی از مهمترین ویژگی‌های آب، قابلیت انبساط آن است. وقتی آب در دمای زیر صفر درجه قرار می‌گیرد، یخ می‌زند و همین یخ زدگی لوله آب، باعث انبساط خواهد شد. در نتیجه فشاری به محیط اطراف خود وارد می‌کند. پس با توجه به آنچه که گفتیم، یخ زدگی لوله آب باعث ترک خوردگی آن ناشی از افزایش حجم آب و انبساط آن می‌گردد. بنابراین این مسأله بسیار مهم است که ما در زمستان، از یخ زدگی لوله آب جلوگیری کنیم. در این مطلب با ما همراه باشید تا روش ‌های جلوگیری از یخ زدگی آب را به شما معرفی نماییم.

جلوگیری از یخ زدگی لوله آب

جلوگیری از یخ زدگی لوله آب در زمستان

در مناطقی که زمستان بسیار سختی دارند، جلوگیری از یخ زدگی لوله آب در زمستان، اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت چون همانگونه که گفتیم با هر بار افزایش حجم آب، لوله‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند و ترک در آن‌ها اتفاق خواهد افتاد. همین ترک باعث نشتی آب و آسیب به مصالح ساختمانی می‌شود و چون لوله‌ها در زیر بافت ساختمان قرار دارند، شما از این مسأله مطلع نمی‌شوید تا زمانی که رد نشتی آب را بر روی دیوار مشاهده کنید. با توجه به آنچه که گفته شد، جلوگیری از یخ زدگی لوله آب اهمیت بسیار زیادی دارد تا از بروز خسارت‌ها جلوگیری کنیم. در ادامه مطلب این روش‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم:

از لوله با جنس مناسب استفاده کنید

قطعاً اولین کار این است که شما لوله مناسب را برای تاسیسات ساختمان استفاده کنید. اگر در حال بازسازی ساختمان و یا ساخت یک ساختمان جدید هستید، باید حتماً لوله‌ای با جنس مناسب را استفاده نمایید تا مطمئن باشید در سرمای شدید، کمترین احتمال یخ زدگی بروز می‌کند. برای مثال پیشنهاد ما این است که به سراغ لوله‌های ۵ لایه بروید. این لوله‌ها نسبت به لوله‌های پلاستیکی، مقاومت بالاتری در برابر انبساط آب و یخ زدگی دارند.

حتماً لوله‌ها را عایق‌بندی کنید

زمانی که قرار است لوله کشی آب انجام شود، حتماً عایق مناسب را برای لوله‌ها استفاده کنید. عایق پشم سنگ و عایق های الاستومری، بهترین گزینه هستند. اگر در مناطق سردسیر و مناطقی که زمستان سختی دارند زندگی می‌کنید، باید در زمان ساختمان‌سازی، حتماً به این نکته توجه داشته باشید. وجود این عایق‌ها نه تنها از یخ زدگی لوله‌ها جلوگیری می‌کند بلکه حتی اگر ترکی در لوله اتفاق افتاد و نشتی بروز کرد، مانع از نفوذ آب به بافت ساختمان خواهند شد.

آب لوله‌های غیر ضروری را قطع کنید

تا جایی که می‌توانید از حرکت آب در داخل لوله‌ها جلوگیری نمایید. در این صورت احتمال خسارت یخ زدگی لوله‌ها به شدت پایین می‌آید. اگر در فصل زمستان از بخش‌هایی از خانه استفاده نمی‌کنید، آب آن قسمت‌ها را قطع کنید تا لوله‌ها کاملاً خالی شوند.

اجازه دهید آب در شیر‌ها در جریان باشد

اگر چه این روش اصولی و منطقی نیست ولی به هر حال گاهی اوقات مجبوریم که چنین کاری را انجام دهیم. در قسمت‌هایی از ساختمان که زیاد از آب استفاده می‌کنید، هر چند ساعت یکبار شیر آب را باز بگذارید تا آب در داخل لوله‌ها حرکت کند. چون وقتی آب ساکن بماند، سریع‌تر یخ می‌زند و افزایش حجم آن باعث آسیب به لوله‌ها خواهد شد.

نکات باز کردن یخ لوله

نحوه جلوگیری از یخ زدگی کنتور آب

نه تنها جلوگیری از یخ زدگی لوله آب اهمیت دارد بلکه باید فکری به حال کنتور آب نیز بکنید. چون کنتور آب در بیرون از ساختمان قرار دارد و یخ زدگی آن خطر ترکیدن لوله‌ها را بالا می‌برد. برای جلوگیری از این اتفاق چند نکته را در نظر داشته باشید:

1- حتماً برای حوضچه‌ای که کنتور آب داخل آن قرار دارد یک درپوش مناسب و کاملاً عایق قرار دهید.

2- از عایق پشم و شیشه در داخل حوضچه و در اطراف کنتور استفاده کنید.

3- حتماً داخل حوضچه کنتور آب را با سیمان پوشش دهید چون این پوشش از تأثیر سرمایی بیش از حد بر روی کنتور جلوگیری می‌کند.

4- اگر قبلاً پشم شیشه نخریده‌اید و اکنون زمستان از راه رسیده است، می‌توانید داخل حوضچه را با کیسه‌های پوشال پوشش دهید. با این کار نیز عایق مناسبی بر روی کنتور قرار داده‌اید.

چند نکته مهم برای باز کردن یخ لوله و کنتور آب

به هر حال ممکن است هر یک از هموطنان در مناطق سردسیر، با مشکل یخ زدگی لوله آب و یا کنترل آب مواجه شوند. در چنین شرایطی برای برطرف کردن مشکل، چه باید کرد:

1- اگر قبلاً تجربه‌ای در این زمینه نداشته‌اید، به هیچ عنوان شخصاً وارد عمل نشوید. از یک لوله کش بخواهید که در این زمینه به شما کمک کند.

2- اشتباهی که برخی از افراد مرتکب می‌شوند این است که آب داغ بر روی کنتور و یا لوله آب می‌ریزند. با این کار چون به صورت ناگهانی دما افزایش پیدا می‌کند، خطر ترکیدن لوله و کنتور آب وجود دارد.

3- همچنین شما نباید از آتش مستقیم برای برطرف کردن یخ لوله و کنتور آب استفاده کنید. بلکه می‌توانید به فاصله یک متر یک آتش روشن کنید و اجازه دهید که یخ اطراف کنتور آب و یا لوله آرام آرام آب شود.

4- حتی اگر حجم یخ زدگی زیاد نیست، می‌توانید از یک سشوار استفاده کنید.

کلام آخر

اگر برخی از لوله‌های آب در ساختمان یخ‌زده است اصلاً نگران نباشید. خونسردی خود را حفظ کنید و با تعمیرکاران متخصص تماس بگیرید تا در این زمینه به شما کمک کنند. اما اگر در حال ساختن ساختمان هستید بهترین راهکار این است که لوله‌هایی با جنس مناسب و عایق‌بندی شده را برای ساختمان خود استفاده کنید. برای این منظور به سایت کارا انرژی مراجعه نمایید. ما انواع عایق‌ها با جنس‌های مختلف را در داخل سایت قرار داده‌ایم. با کارشناسان ما صحبت کنید تا براساس دمای منطقه شما و وضعیت زمستان‌ها، بهترین جنس عایق را برای جلوگیری از یخ ‌زدگی لوله آب به شما پیشنهاد کنند.

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *