از آنجایی که لوله‌ها همواره مسیر انتقال مواد سیال هستند، بنابراین عایق‌کاری آن‌ها اهمیت زیادی دارد. چه این لوله‌ها در صنایعی همانند نفت و پتروشیمی نصب شده باشند و چه در صنایع ساختمان‌سازی؛ به هر حال باید حتماً روکش‌های عایق بر روی آن‌ها نصب شود تا تغییرات محیطی و از طرف دیگر تغییرات دما باعث خوردگی و ترک در لوله‌ها نشده و خسارت‌های جدی به بار نیاید. در این مطلب ما می‌خواهیم انواع روش‌های عایق کاری لوله‌ها را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

روش های عایق کاری لوله

معرفی روش‌های عایق کاری لوله‌ها

تنوع در روش‌های عایق‌بندی لوله‌ها این امکان را فراهم می‌کند که براساس محل نصب لوله‌ها و مواد سیالی که در داخل آن‌ها جابجا می‌شوند، یک عایق مناسب را انتخاب کنیم. بر همین اساس انواع روش‌های عایق‌کاری لوله‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

عایق لوله پشم سنگ

این نوع عایق که تحت عنوان پشه سنگ ایزوپایپ نیز شناخته می‌شود، از الیاف بازالت و سرباره ساخته می‌شود که به کمک انواع رزین متراکم خواهند شد. عایق پشم سنگ لوله‌ای به صورت بدون روکش، با روکش آلومینیوم مسطح، با روکش آلومینیوم ساده و با روکش کاغذ کرافت ساخته می‌شود. از مهمترین مزایای این عایق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بهترین عایق حرارتی، رطوبتی و عایق صوتی
  2. قیمت ارزان و مقرون به صرفه بودن
  3. مقاومت در برابر ارتعاشات
  4. کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن
  5. محافظت از لوله‌ها در برابر افت دما و یخ زدگی
  6. ماندگاری بسیار بالا
  7. مقاومت بالا در برابر حرارت
  8. برخورداری از خاصیت ضد حریق
  9. حمل و نقل و نگهداری آسان

 عایق لوله‌ای الاستومری

این عایق که در گروه محافظ‌های حرارتی و برودتی قرار دارد، به صورت ساده، پشت چسب‌دار، با روکش آلومینیوم، با روکش پروتکت بلک و سیلورمی ساخته می‌شود. عایق الاستومری لوله ای  را می‌توان هم برای محیط‌های باز و هم برای محیط‌های بسته استفاده کرد. ضخامت آن کاملاً متفاوت است و براساس محل کاربرد، باید عایق الاستومری لوله‌ای با ضخامت مناسب را انتخاب کرد. از جمله مهمترین مزایای عایق لوله‌ای الاستومری عبارتند از:

  • جلوگیری از چگالش در لوله‌های سرد و در نتیجه جلوگیری از یخ زدگی آن‌ها
  • ‌جلوگیری از کاهش دما و گرما در سیستم‌های گرمایشی
  • مقاومت در برابر رطوبت و در نتیجه جلوگیری از زنگ‌زدگی لوله‌ها
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • وزن سبک و در نتیجه حمل و نقل آسان
  • ضریب انتقال حرارت بسیار پایین
  • نصب آسان
  • مقاومت در برابر خوردگی، رشد قارچ، کپک، روغن و مواد شیمیایی
  • مقاومت در برابر حریق و آتش سوزی
  • عدم بروز حساسیت‌های پوستی و تنفسی در هنگام نصب

بهترین روش عایق کاری لوله

 همانگونه که گفتیم انواع مختلفی از عایق لوله‌ای الاستومری وجود دارد که باید بر اساس هدف کاری خود یک عایق مناسب را انتخاب کنیم چون دامنه کاری آن‌ها با هم متفاوت است:

1- از عایق الاستومری لوله‌ای ساده در پروژه‌های ساختمان‌سازی استفاده می‌شود چون این عایق از هدر رفتن انرژی جلوگیری کرده و بهترین محافظ برای پوشیدن لوله‌ها می‌باشد.

2- در صورتی که لوله‌ها در محیط خارجی و روباز قرار دارند و در این محیط‌ها مواد فرساینده نیز استفاده می‌شود، حتماً باید از عایق لوله‌ای الاستومری با روکش آلومینیوم ساده استفاده کرد. ضخامت این عایق‌ها متفاوت است. هر چه احتمال فرسایش بیشتر باشد شما باید عایق لوله‌ای الاستومری با روکش آلومینیوم ساده از نوع ضخیم‌تر را انتخاب کنید.

3- برای لوله‌ها در محیط‌های روباز با فرسایش بالا که میزان بارندگی و گرد و غبار بسیار زیاد است، بهترین انتخاب، عایق لوله‌ای الاستومری با روکش آلومینیوم مسلح می‌باشد.

4- در لوله کشی تأسیسات و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی محیط‌های داخلی از عایق لوله‌ای الاستومری با روکش پروتکت بلک و سیلور استفاده می‌شود چون در این محیط‌ها رطوبت و ضربات فیزیکی زیاد است و این عایق مقاومت بسیار بالایی در برابر این دو دارد.

کلام آخر

قطعاً موضوعی که برای همه افراد اهمیت دارد این است که در کنار کیفیت بالا، قیمت مناسبی را برای عایق‌بندی بپردازند. به سایت مجموعه کار‌ا انرژی ماندگار مراجعه کنید. انواع مختلفی از روش‌های عایق‌بندی لوله‌ها را برای شما ارائه کرده‌ایم. با کارشناسان فروش ما صحبت کنید تا مشخص شود قرار است این عایق برای چه نوع لوله‌ها و در چه محیط‌هایی استفاده گردد. در این صورت کارشناسان ما بسیار راحت‌تر می‌توانند به شما کمک کنند تا یک عایق مناسب با قیمت مقرون به صرفه و کیفیت بالا خریداری کنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *