عایق الاستومری

عایق بندی یکی از مهم ترین اقداماتی است که برای سطوح و سازه های مختلف انجام می گیرد و با انواع روش های مختلف می توان عایق بندی را انجام داد. یکی از بهترین شیوه های عایق بندی سطوح، استفاده از عایق الاستومری است که با داشتن انعطاف پذیری مناسب و برخی دیگر از ویژگی ها، مناسب عایق کاری کانال ها، مخازن، لوله ها و اتصالات سایز بزرگ می باشد. عایق الاستومری دارای انواع مختلفی است از جمله عایق الاستومری لوله ای، رولی و… که کاربرد هر یک در برخی موارد است. ما در این مطلب می خواهیم به بررسی مزایا، کاربرد، چگونگی نصب و قیمت عایق الاستومری بپردازیم.

عایق الاستومری

عایق الاستومری از انواع عایق های حرارتی، برودتی و صوتی است که به دلیل کارایی و کیفیت بالایی که دارد، توسط بسیاری از کسانی که قصد خرید عایق دارند، مورد خرید قرار می گیرد. عایق الاستومری از موادی همچون اتیلن و پروپیلن ساخته شده است که این مواد، باعث استحکام بالا و انعطاف پذیری عایق شده اند همچنین ترکیبات مذکور، آسیبی هم به محیط زیست وارد نمی کنند. عایق الاستومری دارای انواع مختلفی همچون پشت چسب دار، رولی، روکش دار، شانه تخم مرغی و… است و خریدار باید با در نظر گرفتن نیاز محل نصب، از نوع مناسب عایق استفاده کند. در این صفحه می خواهیم درباره ویژگی ها، کاربردها، قیمت و نحوه نصب انواع عایق الاستومری، توضیحات مفید و جامعی را ارائه کنیم. دعوت می کنیم در ادامه همراه ما باشید.

عایق الاستومری چیست؟

از بهترین عایق ها در میان انواع عایق های موجود در بازار، عایق الاستومری را به شما معرفی می کنیم. این عایق می تواند هم به عنوان عایق حرارتی و برودتی و هم به عنوان عایق صوتی، مورد استفاده قرار گیرد. عایق مذکور، بهترین جایگزین برای عایق های معدنی حرارتی و برودتی قدیمی مثل پشم سنگ و پشم شیشه است زیرا در ترکیبات آن، مواد مضر و زیان آور برای محیط زیست به کار نرفته است و نقش موثری در حفط محیط زیست دارد.

از عایق الاستومری به دلیل مقاوم بودن در برابر نفوذ برودت و حرارت، در صنعت و ساختمان سازی بسیار استفاده می شود همچنین می تواند در مقابل نفوذ رطوبت و گرد و خاک نیز پایداری لازم را از خود نشان دهد. این ویژگی های عایق الاستومری، استفاده از آن را در بسیاری از پروژه های صنعتی، ساختمانی، تولیدی و … رایج کرده است.

ویژگی های عایق الاستومری

 

استفاده از عایق الاستومری مزایای زیادی دارد و مزیت اصلی آن، جلوگیری از اتلاف انرژی می باشد. این عایق در ضخامت های مختلفی تولید می شود و خریدار می تواند بر اساس نیاز محل نصب، ضخامت مناسب عایق را تهیه کند. از مزایای عایق الاستومری می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

مقاومت در برابر نفوذ بخار آب

عایق الاستومری به مقاومت بالای خود در برابر نفوذ بخار آب شناخته می شود. این مزیت عایق مخصوصا اگر در محیطی با دمای پایین تر از دمای عادی استفاده شود، حائز اهمیت می باشد. در این شرایط دمایی، آب برای رسیدن به تعادل سعی در نفوذ به داخل عایق دارد و با توجه به اینکه هدایت گرمایی آب حدود 16 برابر هدایت گرمایی عایق است، نفوذ آب باعث کاهش کارایی آن می شود. نفوذ آب به داخل عایق باعث خوردگی لوله ها نیز می شود اما عایق الاستومری به دلیل آنکه مقاوم در برابر نفوذ بخار آب است، مانع از این اتفاق می شود.

سبک و انعطاف پذیر

از ویژگی های برجسته عایق الاستومری، سبک بودن و انعطاف پذیری بالای آن است. سبک بودن عایق، حمل و نقل آن را راحت کرده است و از طرفی انعطاف پذیری عایق در کنار ویژگی سبکی آن، نصب عایق را در محل های مختلف، ممکن ساخته است.

دوام و طول عمر بالا

برای تولید عایق الاستومری از ترکیباتی استفاده شده است که دوام و طول عمر بالایی دارند. این عایق می تواند تا سال ها برای عایق کاری سیستم های مختلف، مورد استفاده قرار گیرد و در مقایسه با پشم سنگ، پشم شیشه و دیگر عایق های قدیمی، مقاومت بالاتری دارد.

قابلیت رنگ پذیری

عایق الاستومری قابلیت رنگ پذیری دارد و در محل هایی که عایق در معرض دید است، می توان آن را رنگ کرد تا زیبایی ظاهری بیشتری داشته باشد.

بدون مواد مضر

نصب عایق الاستومری باعث آلرژی و حساسیت پوستی یا حساسیت تنفسی نمی شود زیرا فاقد هر گونه مواد مضر و آلرژی زا می باشد. نصب این عایق را می توان بدون دستکش، ماسک و دیگر لوازم ایمنی انجام داد.

عدم نفود قارچ و باکتری

عایق الاستومری علاوه بر مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت، در برابر رشد قارچ و باکتری نیز مقاوم می باشد و همین ویژگی عایق، استفاده از آن را برای سال ها ممکن کرده است.

عدم نیاز به روکش

ساختار عایق الاستومری به صورت سلول بسته است و بر خلاف عایق های سنتی، نیازی به روکش ندارد. فضای بسته میان سلول های عایق با گاز نیتروژن پر شده اند و همین امر، مقاومت فوم را در برابر فشار و رطوبت به حداکثر می رساند. عدم نیاز این عایق به روکش، هزینه نهایی خرید و نصب آن را مناسب کرده است.

کاربری های مختلف

عایق الاستومری، عایقی چند منظوره است و می تواند با هدف عایق کاری حرارتی، صوتی و برودتی استفاده شود. این عایق، از قدرت جذب صدای بالایی برخوردار است و به همین دلیل به عنوان عایق صوتی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

مقاوم در برابر آتش سوزی

ویژگی دیگری که عایق الاستومری دارد و قابل توجه است، مقاومت آن در برابر آتش سوزی است. این عایق هنگام آتش سوزی، شعله ور نمی شود.

ابزارها و تجهیزات لازم برای نصب عایق الاستومری

برای نصب عایق الاستومری باید یکسری ابزارها و تجهیزات را فراهم کنید که اسامی آنها عبارتند از :

چسب عایق

از چسب عایق برای چسب کاری کردن پشت عایق الاستومری استفاده می شود. این چسب بعد از مدتی، خشک و سفت می شود و مناسب نصب عایق بر روی سطوح مختلف می باشد. چسب عایق پس از خشک شدن، در مقابل رطوبت و هوا بسیار مقاوم خواهد بود.

نوار پشت عایق الاستومری

اگر عایق الاستومری خریداری شده شما از نوع پشت چسب دار است، نیاز به استفاده از چسب عایق نخواهید داشت و می توانید این عایق را در اندازه های مورد نیاز برش داده و بر روی سطح استفاده کنید. با خرید این نوع عایق، در هزینه های شما صرفه جویی می شود زیرا چسب تهیه نخواهید کرد.

رنگ عایق

یکی دیگر از ابزارهای لازم برای نصب عایق الاستومری، رنگ عایق است که در پایان کار بر روی عایق و محل نصب، استفاده می شود. رنگ عایق از نوع آکریلیک است و عمدتا برای عایق هایی که در محیط بیرون نصب شده اند، مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از رنگ عایق، سطح عایق شده در مقابل باد، باران و نور خورشید مقاوم می گردد.

نوار عایق

نوار عایق به صورت پشت چسب دار طراحی می شود و دارای ضخامت 3 میلی متری و عرض 5 سانتی متری می باشد. از نوار عایق برای پوشاندن شکاف ها، درزها و سطوح باریک موجود در سطح عایق شده، استفاده می شود.

کاتر مخصوص

برای برش رول های عایق الاستومری از کاتر استفاده می شود تا رول با کادربندی دقیق و اندازه، برش داده شود.

تینر مخصوص

پشت عایق الاستومری باید قبل از چسباندن بر روی سطح به طور کامل تمیز شود و برای این منظور از تینر استفاده می شود. از تینر برای تمیزکاری ابزارهای نصب عایق مثل کاردک ها، تیغه و سایر ابزارها نیز استفاده می شود.

راهنمای نصب عایق الاستومری

برای نصب عایق الاستومری می توانید از طریق زیر عمل کنید. پس از آماده سازی ابزارو موادی که در بالا ذکر شد برای نصب عایق به صورت مراحل زیر اقدام کنید:

مرحله اول

قدم اول نصب عایق، تمیز کردن سطح مورد نظر است. سطحی که قرار است عایق شود باید از هر گونه آلودگی، چربی، گرد و خاک و کثیفی عاری باشد تا بتوانید چسب را بر روی آن بچسبانید.

مرحله دوم

در قدم بعدی نصب عایق، باید چسب عایق را با تینر مخصوص رقیق کرده و به خوبی هم بزنید. در این مرحله باید درب چسب عایق را بعد از مصرف به خوبی ببندید چرا که حلال های تشکیل دهنده چسب به سرعت تبخیر می شوند و کارایی چسب از بین می رود همچنین در مجاورت هوا خشک می شود و قابل استفاده نخواهد بود.

مرحله سوم

بعد از مخلوط کردن چسب عایق با تینر مخصوص، لازم است پشت عایق را به چسب آغشته کنید و سپس عایق را بر روی سطح مورد نظرتان بچسبانید تا خشک شود. خشک شدن عایق الاستومری حدود 36 ساعت زمان لازم دارد و پس از این مدت می توان از تجهیزات و لوله ها استفاده کرد.

نکات مهم نصب عایق الاستومری

برای نصب عایق الاستومری لازم است برخی نکات را در نظر بگیرید. توجه شما را به این نکات مهم جلب می کنیم:

  • قبل از نصب عایق حتما سطح را تمیز کنید و مطمئن شوید که سطح از هر نوع چربی و آلودگی تمیز است. اگر سطح تمیز نباشد، عایق به خوبی به سطح نمی چسبد و مقاومت و کارایی آن کاهش خواهد یافت.
  • در صورت عایق کاری سطوح رنگ شده، مطمئن شوید که چسب عایق می تواند بر روی سطح رنگ شده بچسبد.
  • چسب عایق بر روی سطوح آسفالت شده نمی چسبد همچنین بر روی قیر هم باید از بازدارنده زنگ کروم استفاده کنید.
  • دمای مناسب نصب عایق، دمای 20 درجه سانتی گراد است. اگر دمای محیط بیشتر از 30 درجه باشد، چسب عایق خیلی سریع خشک خواهد شد همچنین پایین بودن دما تا کمتر از 5 درجه، باعث می شود که چسب عایق خیلی دیر خشک شود و نصب عایق فرایند زمانبری می شود.
  • برای عایق کاری محیط های باز و بدون سرپوش بهتر است از پرایمر استفاده شود.
  • برای عایق کاری سطوح با اندازه بزرگ تر بهتر است عایق به صورت طولی برش داده شود.

 

ترکیبات این عایق سبب شده که انعطاف پذیری بالایی داشته باشد و بتواند ساختمان مورد نظر شما را عایق رطوبتی، حرارتی، صوتی و برودتی نماید. از جمله کاربرد های عایق الاستومری عبارتند از:

  • استفاده در دیوار های ساختمان به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی
  • کانال های تهویه مطبوع ، کانال کولر و فن کوئل ها
  • آکوستیک سینما، استادیوم ضبط صدا و…
  • کاربرد در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  • بدنه ی دیوار سونا خشک و بخار جهت جلوگیری از نفوذ بخار و رطوبت
  • کاربرد در استخر ها برای جلوگیری اتلاف حرارت و نفوذ رطوبت
  • منابع ذخیره آب بر روی پشت بام جهت جلوگیری از یخ زدگی آب درون منبع
  • لوله های آب سرد و گرم مصرفی به منظور جلوگیری از ترکیدگی لوله ها
  • لوله های تاسیساتی گرمایش و سرمایش
  • سقف طبقات آخر و کف ساختمان ها جهت جلوگیری از اتلاف انرژی و ایجاد آلودگی صوتی

قیمت عایق الاستومری و عوامل موثر بر آن

قیمت عایق الاستومری تحت تاثیر عوامل مختلفی است و نمی توان یک قیمت ثابت را برای آن مشخص کرد. موارد تاثیرگذار بر قیمت این عایق، به شرح زیر می باشند:

نوع عایق

همانطور که توضیح دادیم، انواع عایق الاستومری تولید می شوند مثل ساده، شانه تخم مرغی، پشت چسبدار، بدون چسب و … عایق های ساده و بدون چسب، قیمت مناسب تری دارند.

ضخامت

عایق الاستومری در انواع ضخامت ها موجود می باشد و هر چقدر که ضخامت عایق بیشتر باشد، قیمت آن افزایش پیدا می کند. توصیه می شود با توجه به نیاز محل نصب، از عایق با ضخامت مناسب استفاده نمایید.

متراژ

برای خرید عایق الاستومری باید متراژ مورد نیاز از عایق را محاسبه کنید و عایق با متراژ مناسب را خریداری نمایید. با افزایش متراژ عایق، هزینه بیشتری برای خرید آن پرداخت خواهید کرد.

برند تولید کننده

عایق الاستومری را برندهای مختلفی تولید می کنند و معمولا قیمت عایق های تولید شده توسط برندهای شناخته شده تر، بیشتر است. البته با خرید عایق از برند معتبر اگرچه بیشتر هزینه می کنید، اما کیفیت عایق این برندها تضمینی است.

انواع عایق الاستومری

لازم به ذکر است عایق Elastomer در انواع مختلف لوله ای، شانه تخم مرغی، رولی و… تولید شده و با توجه به نیاز شما به فروش می رسد. انواع عایق الاستومری عبارتنداز:

عایق الاستومری شانه تخم مرغی

این نوع از عایق ها از به صورت فوم تولید می گردند و ساختار اصلی آن ها نیتریل بوتادین رابر می باشد. اگر در ساختمان خود درگیر آلودگی صوتی هستید و یا قصد دارید لوله های تاسیسات، ژنراتور، سینما، استادیوم خود را از نظر صوتی عایق بندی نمایید، بهتر است از عایق الاستومر شانه تخم مرغی استفاده کنید. به منظور آسان تر شدن روند نصب این عایق به صورت پشت چسبدار ارائه می گردد تا بتوانید با سرعت بیشتری عایق مورد نظر را نصب نمایید.

عایق الاستومری رولی

اگر محیط مورد نظری که قصد عایق بندی آن را دارید سطح وسیعی دارد، بهترین گزینه عایق الاستومر رولی است. این عایق برای عایق کاری کانال ها، مخازن، لوله های سایز بالا و… نیز کاربرد دارد. از مهم ترین ویژگی های این نوع عایق می توان به نصب آسان، مقرون به صرفه، انعطاف پذیری و… آن اشاره نمود. شما عزیزان می توانید این عایق را در ضخامت های 6، 9، 13، 19، 25، 32، 50 میلیمتر خریداری نمایید.

عایق الاستومری لوله ای

اگر قصد عایق کاری لوله های سرد و گرم موتور خانه، فن کوئل ها، رایزر ها و … بهتر است از عایق الاستومری لوله ای استفاده نمایید. عایق لوله ای از سایز 6 الی 114 میلیمتر و با ضخامت های 9 ، 13 ، 19 و 25 میلی متر به دو صورت ساده و با روکش آلومینیوم تولید و عرضه می شود. با استفاده از این عایق می توانید از یخ زدگی و ترکیدن لوله ها جلوگیری نمایید.

عایق الاستومری روکش دار

این نوع از عایق الاستومری تکمیل ترین نوع می باشد که با استفاده از روکش آلومینیوم چند لایه پوشش داده شده است. ویژگی های این عایق سبب شده در مقابل اشعه ماورا بنفش uv، ذرات معلق در هوا و ضربات فیزیکی مقاوم باشد. ملزومات و اتصالات نصب این عایق سبب شده نصب آسان و راحتی داشته باشد. ظاهر مناسب و زیبا، افزایش طول عمر و کارایی از مزیت های مهم این عایق است. روکش آلومینیوم 130 ، 230 میکرون ساده و 170 میکرون مسلح انواع عایق الاستومری روکش دارمی باشد.

عایق الاستومری پشت چسبدار

بهترین گزینه برای افزایش سرعت و سهولت نصب عایق الاستومری پشت چسبدار است. در صورتی که قصد عایق کاری کانال های ساختمان خود را دارید، عایق پشت چسبدار گزینه مناسبی می باشد. عایق پشت چسبدار در دو نوع خود چسبدار ساده و مسلح تولید و عرضه می شود.

این نوع عایق ساخت کشور ترکیه در دو مدل تیوبی و رولی موجود می باشد. این مدل ها به کشورهای مختلف صادر می شوند و در سایزها و ضخامت های مختلف تولید می شوند. می توان از آنها برای عایق کاری تجهیزات مکانیکی در سیستم ها و تاسیسات کانال کشی از جمله کانال های اسپلیت و سیستم های تهویه مطبوع استفاده کرد. علاوه بر این، عایق الاستومری سوپرفلکس برای عایق کاری انواع لوله های انتقال هوا مانند کانال های مارپیچ گالوانیزه و شلنگ های هوا مناسب است. محبوبیت آن به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آن مانند ضد حریق، مقاوم در برابر پارگی و ضد ضربه است. در نتیجه این ویژگی های استثنایی، در صنایع مختلف کاربرد پیدا می کند.

تفاوت عایق الاستومری با عایق‌ های پشم شیشه یا پشم سنگ

برای عایق کاری سطوح مختلف می توان از انواع عایق ها استفاده کرد مثل عایق الاستومری، عایق‌ های پشم شیشه یا پشم سنگ. همه این عایق ها، کاربردهای زیادی دارند اما دارای برخی تفاوت ها می باشند که شما باید از این تفاوت ها اطلاع داشته باشید و سپس برای خرید عایق مناسب سطح مدنظرتان، اقدام کنید.

تفاوت عایق الاستومری با عایق‌ های پشم شیشه یا پشم سنگ در موارد زیر است:

  • عایق الاستومری وزن کمی دارد در حالی که عایق های پشم شیشه و پشم سنگ، سنگین وزن محسوب می شوند. سبک بودن عایق الاستومری، حمل و نقل و نصب آن را راحت ساخته است.
  • عایق پشم شیشه در زمان نصب شدن، ذرات پشم شیشه را در هوا پخش می کند و باعث حساسیت تنفسی می شود اما عایق الاستومری چنین مشکلاتی را ندارد و با محیط زیست هم سازگار است.
  • عایق الاستومری قیمت مناسب تری دارد و با خرید آن می توانید عایق با کیفیت بسیار بالا داشته باشید. در واقع، قیمت عایق الاستومری به نسبت عایق های پشم شیشه و پشم سنگ بیشتر است اما به دلیل دوام بهتر و کیفیت بالاتر، خرید آن مقرون به صرفه تر می باشد.
  • عایق الاستومری دارای انعطاف پذیری بالایی است و می توان از آن بدون هیچ محدودیتی برای عایق کاری سطوح مخلف استفاده کرد اما سایر عایق ها، چندان منعطف نیستند و در استفاده از آنها محدودیت وجود دارد.

خرید عایق الاستومری

شما برای خرید عایق الاستومری باید برخی نکات را مورد توجه قرار دهید از جمله آنکه:

  • ابتدا باید نوع عایق را با توجه به نیاز خود انتخاب نمایید.
  • در ادامه لازم است با در نظر گرفتن شرایط محیطی و میزان عایق کاری، ضخامت عایق را تعیین کنید.
  • سپس برند تولید کننده را انتخاب کنید.

می توانید علاوه بر موارد فوق، برای خرید عایق الاستومری از کارشناسان شرکت کارا انرژی ماندگار نیز راهنمایی های لازم را دریافت کنید. کارشناسان این شرکت می توانند شما را برای انتخاب و خرید عایق الاستومری مناسب، راهنمایی کنند. جهت ارتباط با کارشناسان لطفا تماس حاصل بفرمایید.

چرا کارا انرژی را انتخاب می کنیم؟

نماد اعتماد الکترونیکی
دارای نماد الکترونیک
قیمت مناسب
قیمت مناسب
گارانتی محصول
گارانتی محصول
پاسخگویی 24 ساعته
پاسخگویی 24 ساعته

تماس با ما

شما کاربران محترم می توانید عایق الاستومری را از مجموعه کارا انرژی ماندگار خریداری نمایید. لازم به ذکر است که در این مجموعه علاوه بر این عایق، الیاف سرامیکی، کپسول پلی یورتان و … نیز به فروش می رسد. در صورتی که برای شما عزیزان سوالاتی ایجاد شده است می توانید به صفحه ی تماس با ما وب سایت کارا انرژی ماندگار مراجعه نمایید و با تماس به کارشناسان مجرب به تمامی سوالات خود پاسخ دهید.

سوالات متداول

نحوه عایق کاری الاستومری چگونه است؟

عایق الاستومری به صورت ورقه ای با استفاده از چسب، راویس، پیچ و رول پلاک نصب می گردد. معمولا نصب این عایق کاربردی و با کیفیت با استفاده از چسب خودکار انجام می گیرد.

قیمت نصب عایق الاستومری چگونه محاسبه می شود؟

نحوه ی محاسبه قیمت و نصب عایق الاستومری به صورت متر مربع می باشد. قیمتی که برای نصب این عایق در نظر گرفته می شود بر حسب موقعیت نصب از متری 20 هزار تومان تا متری 80 هزار تومان متغیر است. قیمت خرید این عایق نیز متری 45 هزار تومان تا 360 هزار تومان است.

عایق الاستومری را از کجا تهیه کنیم؟

در صورتی که شما عزیزان قصد خریداری این عایق کاربردی را دارید، پیشنهاد ما به شما عزیزان خریداری از مجموعه کارا انرژی ماندگار می باشد که کیفیت تمامی محصولات خود را تضمین می کند.